مقایسه نرم افزارهای اسکن سه بعدی 3D Scanning و زیبراش zbrush یک مقایسه میان دو نرم افزار با کارکردی مشابه می باشد، دلیل اینکه مقایسه نرم افزارهای اسکن سه بعدی 3D Scanning و زیبراش zbrush را نتخاب کردم بدلیل قابلیت هایی هست که میان زیبراش و اسکن سه بعدی، شبیه به یک دیگر می باشد تا شفافیت و جذابیت هرچه بیشتری برای شما هنر جویان و دوست داران طراحی شخصیت های گرافیکی و مجسمه سازی داشته باشد.
یکی از کارهای سخت و زمانبر برای هنرمندان و مجسمه سازان طراحی مدل اولیه ی یک مجسمه قبل از اجرا کردن پروژه ی اصلی می باشد که این مسئله خودش باعث ایجاد هزینه برای تهیه ی مواد اولیه و همچنین وقت گیر بودن و خسته شدن مجسمه سازان می شود، صد البته این مشکل برای هنرمندانی که برای ساخت انیمیشن و فیلم های علمی تخیلی نیازمند خلق چندین شخصیت متفاوت می باشند دو چندان می شود چرا که طراحی تمامی جزئیات چند کاراکتر انیمیشنی و سینمایی بگونه ای که برای مخاطبان جذابیت و مقبولیت داشته باشد بسیار کار وقت گیری می باشد، این مشکل زمانی دو چندان می شود که هنرمند برای طراحی اولیه هر شخصیت باید بطور جداگانه بر روی کاغذ تمامی جزئیات شخصیت های گوناگون را از زاویه های مختلف رسم کند.
عزیزانی که سابقه ی نقاشی و طراحی نقشه بر روی کاغذ را دارند بخوبی بر این امر مهم و سخت و پیچیده واقف هستند، زیرا طراحی در مشخصات پرسپکتیو ( پارسی را پاس بداریم : ژرف نمایی ) نیازمند دقت بسیار زیاد برای حفظ دقیق ابعاد و اندازه های هر شخصیت همراه با مشخصات لباس و تجهیزات همراه کاراکتر، رنگ پوست کاراکتر و رنگ لباس و تجهیزات همراه شخصیت های طراحی شده می باشد.
برای رعایت تمامی این نکات اگر هنرمند بخواهد با کاغذ و مداد اقدام به خلق یک یا چند شخصیت سینمایی یا انیمیشنی بکند چند ماه زمان هنرمند درگیر ساخت و پرداخت طرح اولیه خواهد شد تازه اگر در نهایت طرح اولیه مورد موافقت قرار بگیرد.
تمام این مشکلات امروزه به لطف سیستم های کامپیوتری تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کرده بخصوص مشکل هزینه ی مواد اولیه برای مجسمه ساز و زمانی که از طراح انیمیشن و جلوه های ویژه گرفته می شود، مجسمه ساز با استفاده از نرم افزارهای رایانه ای فاقد از نگرانی تامین مواد اولیه می تواند هر چقدر که دوست دارد، مدل مجسمه برای طرح اولیه و حتی کار نهایی خلق کند، طراحان انیمیشن و خالقان شخصیت های فیلم های علمی تخیلی هم در مدت زمان بسیار کوتاهی و با دقت بسیار زیاد می توانند اقدام به ساختن شخصیت های مورد نظرشان بکنند.
این نکاتی که ذکر شد فقط ذره ای از دریای امکانات نرم افزارهای اسکن سه بعدی و زیبراش می باشند.
اگر تمایل به تهیه ی دوره های آموزشی نرم افزارهای 3D Scanning و zbrush دارید می توانید بالاترین حد کیفیت آموزشی را از گروه ما تهیه کنید چرا که مدرسان تیم آموزشی همگی در کارشان ماهر و متخصص می باشند و آموزش های پروژه محوری که به شما هنرجویان عزیز تحویل می دهند باعث می شود که شما هنر دوستان فیلم آموزشی با محتوای بسیار قویی و قابل فهم برای شاغل شدن در آینده در یافت کنید.
بخصوص امروزه که بازار آموزش های دارای کیفیت پایین داغ می باشد، پیدا کردن یک آموزش که ضمن داشتن محتوای قویی همگام با بازار کار و مورد نیاز شرکت های طراحی و سینمایی باید از کیفیت صدا و تصویر بالایی هم برخوردار باشد بسیار کار مشکلی می باشد، اما نگران نباشید تیم حرفه ای آموزشی ما اقدام به ساخت فیلم های آموزشی با کیفیت بالا و محتوای ارزشمند و امکان فهم ساده و در عین حال حرفه ای برای شما عزیزان و هنرجویان، کارجویان و دوست داران ورود به صنعت طراحی جلوه های ویژه و فیلم سازی آماده کرده اند.
توجه داشته باشید بعضی از آموزش ها دارای محتوای قدیمی هستند این مسئله باعث می شود تا دانشجو هنگامی که جدیدترین نسخه ی نرم افزار را نسب می کند با یک منو گسترده مواجه شود که هیچ اطلاعاتی از کاربرد گزینه های منو نداشته باشد، به همین دلیل باید هنگام تهیه یک محتوای آموزشی از یک تیم معتبر آموزش خود را تهیه کنید، این مشکل را تیم حرفه ای ما متشکل از متخصصان جلوه های ویژه حل کرده است و یک آموزش بروز و مبتنی بر اصول اجرایی در اختیار شما هنر آموزان عزیز قرار می دهد.
در ابتدا به شرح کاربرد هر یک از نرم افزارهای اسکن سه بعدی 3D Scanning و زیبراش zbrush خواهیم پرداخت و سپس بهشرح نقاط ضعف و قوت برنامه های زیبراش و اسکن سه بعدی می پردازیم و در نهایت کار را با جمع بندی و مقایسه ی نهایی برنامه های 3D Scanning و zbrush به پایان خواهیم برد، همراه ما باشید.
اسکن سه بعدی 3D Scanning
برنامه ی Reality Capture که بعضی وقت ها با نام اسکن سه بعدی 3D Scanning هم از آن یاد می شود یک نرم افزار فتوگرامتری است که امکان تهیه ی مدل های سه بعدی را از عکس ها یا استفاده از اسکنر های لیزری به کاربر می دهد، تحت امتیاز شرکت Proprietary software می باشد.
از محل کاربرد این برنامه می توان به موارد، ترمیم آثار باستانی و میراث فرهنگی، اسکن کامل بدن برای جراحان به ویژه جراحی جمجمه ی سر و جراحی زیبایی ( جراحی پلاستیک )، طراحی محیط و کاراکترهای بازی های کامپیوتری، معماری و نقشه برداری، مجسمه سازی اشاره کرد.
در علم پزشکی شبیه سازی محلی که قرار است مورد درمان ( جراحی ) قرار بگیرد به پزشک امکان می دهد تا تصویر واضحی از عضو بیمار دریافت کند کخ باعث افزایش دقت عمل جراحی می شود.
در صنعت ساختمان و معماری سازه به مهندسان این امکان را می دهد که با دقت بالایی ماکت پروژه ی اجرایی را تهیه کنند، در پل سازی این قابلیت را دارد که با تهیه ی تصویر سه بعدی از پروژه نقاط ضعف پروژه را پیدا کنند.
در بحث آثار باستانی به باستان شناسان کمک می کند تا تصویر کاملی از اشیا شکسته شده یا پوسیده ی قدیمی تهیه کنند.
در مبحث ساخت بای های کامپیوتری برای ساخت دقیق و بدون باگ محیط بازی و حتی طراحی شخصیت های بازی کمک بسیالر زیادی به تیم طراح شرکت های سازنده ی بازی های رایانه ای می کند.
زیبراش zbrush
اولین نسخه ی برنامه ی زیبراش توسط کمپانی Pixologic در سال 1999 یعنی بیست و پنج سال قبل به بازار عرضه شد تخصص اصلی زیبراش، ذخیره سازی اطلاعات اشیا مانند نور، رنگ، مواد، جهت و عمق را برای نقاط تشکیل دهنده روی صفحه با استفاده از فناوری 3D و 2.5D می باشد.
زیبراش امکان فعالیت با سیستم عامل های Windows 10 version 1709 ; macOS 10.13 را دارا می باشد، پایه ی برنامه نویسی بر اساس Cو ++Cو Python می باشد.
محل کاربرد زیبراش zbrush در صنعت سفال گری ، مجسمه سازی، ساخت شخصیت مجازی در بازی های کامپیوتری، معماری شهری می باشد.
مقایسه نقاط ضعف و قوت نرم افزارهای اسکن سه بعدی 3D Scanning و زیبراش zbrush
می توان گفت امکانات و توانایی های هر دو برنامه ی اسکن سه بعدی و زیبراش نزدیک به هم می باشند با این تفاوت که اسکن سه بعدی 3D Scanning در بحث گزینه های در دسترس و قدرت اجرایی دارای دست برتر نصبت به زیبراش می باشد بعنوان مثال در بحث اسکن و شبیه سازی آثار باستانی 3D Scanning قاطعانه بهتر از برنامه ی زیبراش می باشد.