10 تکنیک برتر نور پردازی و مواد در نرم افزار بلندر

10 تکنیک برتر نور پردازی و مواد در نرم افزار بلندر را می توان موضوع تمام کسانی دانست که میخواهند

10 تکنیک برتر نور پردازی و مواد در نرم افزار بلندر را می توان موضوع تمام کسانی دانست که میخواهند با نرم افزار بلندر (Blender) کار کنند ولی از قابلیت های گسترده‌ای در زمینه 10 تکنیک برتر نور پردازی و مواد در نرم افزار بلندر (Shaders) اطلاعاتی ندارند؛ امکانات Shaders قابلیت را  به طراحان و گرافیست ها می‌دهد که آثار خود را با جزئیات بی‌ نظیری خلق کنند و جلوه‌ های بصری واقع‌ گرایانه‌ تری خلق کنند، 10 تکنیک برتر نور پردازی و مواد در نرم افزار بلندر یک مبحث دقیق و گسترده است که به بررسی عمیق در رابطه با بیشتر کارهایی که در نرم افزار بلندر انجام می دهیم کاربرد فراوانی دارد.

10 تکنیک برتر نور پردازی و مواد در نرم افزار بلندر شامل [ نور پردازی سه‌ نقطه‌ای (Three-Point Lighting) در بلندر و نور پردازی HDRI (High Dynamic Range Imaging) و نور پردازی محیطی (Ambient Lighting) در بلندر و نور پردازی نقطه‌ ای (Point Lighting) در بلندر و نور پردازی جهت‌ دار (Directional Lighting) در بلندر و نور پردازی بافتی (Texture Lighting) در بلندر و نور پردازی ترکیبی (Mixed Lighting) در بلندر و شیدرهای مبتنی بر فیزیک (Physically Based Shaders) در بلندر و شیدرهای نود (Node-Based Shaders) در بلندر و نور پردازی تعاملی (Interactive Lighting) در بلندر ] می شود.

فیلم های دوره آموزش بلندر صفر تا صد (Blender) بهترین منبع برای آموزش عملی برای کار با نرم افزار بلندر می باشند؛ در ادامه با ما همراه باشید.

10 تکنیک برتر نور پردازی و مواد در نرم افزار بلندر

اهمیت نور پردازی در بلندر

اهمیت نور پردازی در بلندر یکی از ده تکنیک برتر نور پردازی و مواد در نرم افزار بلندر در طراحی های سه‌بعدی و انیمیشن سازی است، هر نوع نور پردازی ویژگی‌ های خاص خود را دارد و تأثیرات متفاوتی بر روی حالات بیننده و تم محیط می گذارد، بعنوان مثال فیلم های ژانر وحشت دارای نور پردازی کم نور و تم تاریک هستند تا بتوانند حس وحشت را به مخاطب القاء کنند و عکس های جشن ها و مهمانی ها دارای نور پردازی زیاد و تم روشن هستند.

  • زاویه های مختلف نور پردازی در بلندر

زاویه های مختلف نور پردازی در بلندر باعث می شوند تا در اندازه ی سایه های اشخاص و اجسام مختلف تغییراتی حاصل شود که از ساده ترین مثال ها برای زاویه های مختلف نور پردازی را می توان به تابش خورشید در ساعات مختلف روز می باشد، بدلیل جهت چرخش کره ی زمین به دور خودش و به دور خورشید از زمان طلوع خورشید تا غروب خورشید ضمن تغییر اندازه ی سایه ها حهت سایه ها نیز تغییر می کند، در زمان باستان ستاره شناسان با اختراع ساعت خورشیدی موفق به بهره برده از طول سایه و جهت سایه برای مشخص کردن زمان (ساعت) در طول روز شدند حتی دریا نوردان نیز با استفاده از زاویه ی تابش خورشید نسیر خودشان را در آبهای دریاها مشخص می کردند.

  • میزان شدت و ضعف نور پردازی محیط در بلندر

میزان شدت و ضعف نور پردازی محیط در بلندر کابردهای مادی و مجازی در حرفه ی عکاسی و صنعت فیلم سازی دارد، در این بخش اشاره ی ما به نور پردازی مجازی می باشد که با استفاده از ابزار و قابلیت های نرم افزار بلندر برای طراحی انیمیشن ها و جلوه های ویژه که با استفاده از پرده ی سبز و پرده ی آبی در فیلم های سینمایی مورد استفاده قرار می گیرد، این شکل از نور پردازی به مهارت بسیار زیادی نیاز دارد یعنی با مشخص کردن میزان شدت و ضعف نور پردازی در محیط های بسته و باز و حتی نور پردازی چهره ی شخصیت های انیمیشن یا فیلم، طراحان و تدوین گران این امکان را دارند تا احساسات مخاطب را آنگونه که می خواهند هدایت و کنترل کنند.

  • نور پردازی آتش و انفجار در بلندر

اهمیت نور پردازی در بلندر در مبحث ده تکنیک برتر نور پردازی و مواد در نرم افزار بلندر چیزی کمتر از نور پردازی محیط نمی باشد، نور پردازی آتش و انفجار برای طراحان جلوه های ویژه دارای اهمیت زیادی می باشد چرا که اگر نور پردازی آتش و انفجار به درستی انجام شود می تواند به افزایش سطح واقع گرایی جلو های ویژه کمک بسیاری کند.

خب حالا بریم سراغ بحث اصلی 10 تکنیک برتر نور پردازی و مواد در نرم افزار بلندر که در برگیرنده ی مطالب قبلی شامل اهمیت نور پردازی در بلندر، زاویه های مختلف نور پردازی در بلندر، نور پردازی آتش و انفجار در بلندر  هم می باشد که در متن بالا به آن پرداختیم اما برای ادامه توضیحات باید به عمق مسئله برویم و گزینه های ریزتری از 10 تکنیک برتر نور پردازی و مواد در نرم افزار بلندر را شرح بدهیم که قطعاً موضوع اصلی شما دوستان عزیز هم می باشد.

10 تکنیک برتر نور پردازی و مواد در نرم افزار بلندر

نور پردازی سه‌ نقطه‌ ای (Three-Point Lighting)

نور پردازی سه‌ نقطه‌ ای (Three-Point Lighting) یکی از تکنیک‌ های مؤثر و پایه ای در ده تکنیک برتر نور پردازی و مواد در نرم افزار بلندر است که در عکاسی و فیلم‌ سازی کاربرد دارد، شامل سه منبع اصلی نور می باشد: نور کلیدی، نور پرکننده و نور پس‌ زمینه.

  1. نور کلیدی اصلی‌ ترین منبع نور است که بر روی سوژه متمرکز می شود و سایه‌ های اصلی را تولید می‌کند، نور کلیدی از یک سمت به سوژه تابانده می شود.
  2. نور پرکننده، که ملایم‌ تر است به منظور کاهش سایه‌ های سختی که نور کلیدی ایجاد کرده است به کار برده می شود، نور پرکننده معمولاً در سمت مخالف سوژه قرار می‌گیرد و به برقراری توازن نور کمک می‌کند.
  3. نور پس‌ زمینه هم برای تفکیک کاراکتر از پس‌ زمینه و افزودن عمق به صحنه استفاده می‌شود، نور پس‌ زمینه از پشت سر کاراکتر می‌ تابد و به ایجاد جلوه‌ های بصری جذاب کمک کند.

با استفاده از تکنیک نور پردازی سه‌ نقطه‌ ای (Three-Point Lighting) تدوین گر و متخصص جلوه های ویژه این امکان را دارند که به راحتی عمق و بُعد را به صحنه‌ های خود اضافه کنند.

نور پردازی تصویربرداری با دامنه دینامیکی بالا HDRI (High Dynamic Range Imaging)

نور پردازی تصویربرداری با دامنه دینامیکی بالا HDRI (High Dynamic Range Imaging) یکی از تکنیک‌ های پیشرفته ی ده تکنیک برتر نور پردازی و مواد در نرم افزار بلندر می باشد که به تدوین گرها و کاربران نرم افزار بلندر این امکان می‌ دهد که از تصاویر با دامنه دینامیکی بالا برای روشنایی صحنه‌ های خود بهره ببرند؛ تکنیک نور پردازی تصویربرداری با دامنه دینامیکی بالا HDRI (High Dynamic Range Imaging) کاربرد اصلی خودش را در فیلم برداری از محیط های باز و صحنه های طبیعی نشان می دهد تا به هرچه بیشتر طبیعی جلوه دادن تصویر کمک کند، در واقع می توان گفت که کاربر بلندر با استفاده از نورپردازی HDRI نور محیطی و بازتاب‌ های پیچیده‌ تری را می تواند به سکانس محیطی خودش اضافه کند و نور را از زاویه های مختلف و با شدت‌ های متفاوت به صحنه بی افزاید.

یکی دیگر توانایی های بلندر در نور پردازی تصویربرداری با دامنه دینامیکی بالا HDRI (High Dynamic Range Imaging) این است که به کاربر این امکان را می‌دهد تا به راحتی تصاویر دارای نور پردازی HDRI را بارگذاری کرده و به عنوان منبع نور استفاده کند، این شکل خاص از تکنیک نور پردازی  بیشتر برای انیمیشن سازی و طراحی بازی‌ های ویدئویی که نیاز به واقع‌ گرایی دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

نورپردازی محیطی (Ambient Lighting) در بلندر

یکی دیگر از 10 تکنیک برتر نور پردازی و مواد در نرم افزار بلندر نورپردازی محیطی (Ambient Lighting) در بلندر می باشد که به منظور ایجاد نور عمومی و یکنواخت در صحنه‌ های داخلی و خارجی استفاده می شود، نورپردازی محیطی (Ambient Lighting) در بلندر به طور طبیعی در محیط‌ های واقعی وجود دارد نورپردازی محیطی (Ambient Lighting) در بلندر به کاهش سایه‌های سخت کمک می‌کند و به صحنه حس طبیعی بودن و آرامش بخشی را می دهد.

کاربر بلندر ده تکنیک برتر نور پردازی و مواد در نرم افزار بلندر می‌ تواند شدت نور محیطی را تنظیم کرده و رنگ آن را تغییر دهد تا به حالت مورد نظر خود دست یابد، این تکنیک در محیط های کم‌ نور و تاریک بسیار مؤثر واقع می شود چون می‌تواند به روشن‌ تر شدن جزئیات محیط کمک کند.

10 تکنیک برتر نور پردازی و مواد در نرم افزار بلندر

نور پردازی نقطه‌ ای (Point Lighting) در بلندر

نور پردازی نقطه‌ ای (Point Lighting) در بلندر موثرترین و ساده ترین تکنیک‌ نورپردازی در ده تکنیک برتر نور پردازی و مواد در نرم افزار بلندر می باشد تکنیک نور پردازی نقطه‌ ای (Point Lighting) در بلندر به صورت یک منبع نور نقطه‌ ای عمل می‌ کند یعنی نور از یک نقطه خاص در فضا می تابد و به صورت یکنواخت در تمامی جهت ها پخش می‌ شود نور پردازی نقطه‌ ای به کاربر نرم افزار بلندر این امکان را می‌ دهد تا نور را به شکل دقیق و موضعی بر روی کاراکتر متمرکز کند.

از تکنیک نور پردازی نقطه‌ ای (Point Lighting) در بلندر در صحنه‌ های داخلی و برای ایجاد نورهای متمرکز مثل لامپ‌ های مطالعه ی رومیزی استفاده می شود، کاربر می‌تواند شدت نور و رنگ و موقعیت نور پردازی نقطه‌ ای را به آسانی تنظیم کند، نور پردازی نقطه‌ ای این امکان را می‌ دهد تا تدوینگر بر روی جزئیات و ویژگی‌ های خاص کاراکتر متمرکز شود.

نورپردازی جهت‌دار (Directional Lighting) در بلندر

نور پردازی جهت‌دار (Directional Lighting) در بلندر پنجمین مورد از 10 تکنیک برتر نور پردازی و مواد در نرم افزار بلندر می باشد که به تدوینگر این امکان را می‌ دهد تا نور را از یک منبع بی‌ نهایت مانند خورشید شبیه‌ سازی کند تکنیک نور پردازی جهت‌دار (Directional Lighting) در بلندر به شکل مستقیم مستقیم بر روی کاراکتر می‌ تابد و سایه‌ های واضح و طولانی ایجاد می‌کند، نور پردازی جهت‌دار (Directional Lighting) در بلندر برای صحنه‌ های محیط های خارجی و  لوکیشن های طبیعی بسیار کاربرد دارد.

در تکنیک نور پردازی جهت‌دار (Directional Lighting) در بلندر تدوینگر می‌تواند زاویه و شدت نور به همراه رنگ نور جهت‌ دار را تنظیم کند و نور را به شکلی تنظیم کند که با زمان شب و روز همچنین شرایط آب و هوایی هماهنگی داشته باشد.

نور پردازی بافتی (Texture Lighting) در بلندر

نور پردازی بافتی (Texture Lighting) در بلندر یک تکنیک بسیار کاربردی و در عین حال خلاقانه می باشد، این قابلیت نرم افزار بلندر امکانی را فراهم می کند تا با استفاده از بافت‌ ها و الگوهای مختلف نور را به شکل جذاب و هنری به صحنه اضافه کند، در این فرآیند با بهره گیری از بافت‌ های مختلف می‌ توان نور را به شکلی تنظیم کرد که بر روی سطح مواد تأثیر بگذارد و جلوه‌ های بصری زیبایی خلق کند حالا به ذکر یک مثال از نور پردازی بافتی (Texture Lighting) در بلندر خواهیم پرداخت: با بهره گیری از بافت‌ های اشیاء منعکس‌ کننده ی نور می‌ توان بازتاب نور را شبیه سازی کرد.

نور پردازی ترکیبی (Mixed Lighting) در بلندر

تکنیک نور پردازی ترکیبی (Mixed Lighting) در بلندر یک روش مدرن و پیش رفته در نور پردازی می باشد که به تدوین گر این امکان را می دهد که از ترکیب چندین منبع نوری مختلف به صورت همزمان استفاده کند؛ قابلیت نور پردازی ترکیبی (Mixed Lighting) در بلندر برای پروژه‌ های بزرگ بسیار مؤثر است چون به کاربر این امکان را می‌دهد که نور را از منابع گوناگون و زاویه های مختلف و با شدت‌ های متفاوت به صحنه اضافه کند، مورد اصلی کاربرد نور پردازی ترکیبی (Mixed Lighting) در بلندر برای محیط های داخلی و برای ایجاد جوهای خاص می باشد.

شیدرهای مبتنی بر فیزیک (Physically Based Shaders) در بلندر

شیدرهای مبتنی بر فیزیک (Physically Based Shaders) در بلندر که به اختصار (PBS) نامیده می شود یکی از امکانات کاربردی نرم افزار بلندر (Blender) می باشد؛ قابلیت شیدرهای مبتنی بر فیزیک (Physically Based Shaders) در بلندر برای تدوین گر این امکان را فراهم می کند تا مواد را به گونه‌ای شبیه‌ سازی کند که رفتار آن‌ ها در برابر نور به شکلی طبیعی جلوه کند.

قابلیت شیدرهای مبتنی بر فیزیک (Physically Based Shaders) در بلندر شامل ویژگی‌ های مختلفی مانند انعکاس، پراکندگی رنگ و شفافیت می باشند که به کاربر این امکان را می‌دهد تا مواد مختلف مانند شیشه، چوب، فلز را شبیه‌ سازی کند، کاربرد شیدرهای مبتنی بر فیزیک (Physically Based Shaders) در بلندر برای پروژه‌ های تجاری و مهندسی، مثل طراحی محصولات و طراحی معماری بسیار پر کاربرد می باشد.

10 تکنیک برتر نور پردازی و مواد در نرم افزار بلندر

شیدرهای نود (Node-Based Shaders) در بلندر

نهمین قابلیت از 10 تکنیک برتر نور پردازی و مواد در نرم افزار بلندر (شیدرهای نود (Node-Based Shaders) در بلندر) می باشد که بعنوان یکی از قویترین ابزارها برای ایجاد مواد با پیچیدگی های بالا کاربرد دارد؛ این شیدرها امکانات مختلفی را برای ایجاد رنگ‌ ها، بافت‌ ها، انعکاس‌ ها و ویژگی‌ های دیگری برای ترکیب مواد را به طراح می دهند.

نور پردازی تعاملی (Interactive Lighting) در بلندر

آخرین گزینه از میان لیست 10 تکنیک برتر نور پردازی و مواد در نرم افزار بلندر، نور پردازی تعاملی (Interactive Lighting) در بلندر می باشد و این امکان را به طراح می دهد تا نور را به صورت لحظه ای و در زمان واقعی (Real time) تنظیم کند، نور پردازی تعاملی (Interactive Lighting) در بلندر به خصوص در طراحی بازیهای کامپیوتری که نیاز به تغییرات سریع و مکرر دارند کاربردی می باشد.

کلام آخر

10 تکنیک برتر نور پردازی و مواد در نرم افزار بلندر این امکان را برای کاربران نرم افزار بلندر (Blender) مهیا می کند تا آثار بصری واقع‌ گرایانه و جلوه های ویژه جذابی با استفاده از تکنیک‌ هاو ابزارهای مختلف خلق کنند و تجربه کاربری بی‌ نظیری را برای بینندگان به تصویر بکشند.

طراحی صنعتی با بلندر

طراحی صنعتی با بلندر که یک نرم‌ افزار رایگان و متن‌ باز است امکانات متنوعی را برای طراحان صنعتی فراهم